Starten met huren

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! Wij plannen een afspraak voor het ondertekenen van uw huurcontract en het opleveren van uw nieuwe woning.

Veel gevraagd over Starten met huren

Ik wil een woning huren. Hoe werkt dat?

Op de website huiswaarts.nu schrijft u zich in als woningzoekende. Onder 'Inschrijven' vindt u het inschrijfformulier. Inschrijven kost € 25. De jaarlijkse verlenging kost € 10. Nadat u bent ingeschreven, kunt u direct reageren op de woningen.

Inschrijven kan alleen via internet. Heeft geen internet? Kijk dan in uw omgeving of iemand u kan helpen.
Heeft u toch nog hulp nodig? U kunt altijd naar ons kantoor komen en gebruik maken van de computers in onze spreekkamers. Wij helpen u graag op weg.

Wanneer betaal ik mijn eerste huur?

Na het tekenen van het huurcontract pint u gelijk bij ons op kantoor de eerste verhuurnota. Tekent u het huurcontract in de woning, dan nemen wij een pinapparaat mee.

Wat is de duur van een huurovereenkomst?

Een huurovereenkomst is meestal voor onbepaalde tijd. Dat betekent dat er geen einddatum bekend is. Bij bedrijfsruimten is er vaak wel een einddatum. Deze einddatum staat in uw huurovereenkomst.

Wat gebeurt er tijdens de oplevering van mijn nieuwe woning?

Wij maken een afspraak met u om de huurovereenkomst in uw nieuwe woning te ondertekenen. U pint dan ook meteen de eerste verhuurnota. U krijgt dan ook de sleutels van de woning. Mocht u na de oplevering in de woning toch nog opleverpunten tegenkomen (bijvoorbeeld iets dat gerepareerd moet worden), neem dan contact met ons op.

Wanneer teken ik de huurovereenkomst voor mijn nieuwe woning?

Zodra de woning opgeleverd kan worden, ondertekent u de huurovereenkomst. Na de ondertekening ontvangt u de sleutels van de woning.

Kan ik een plattegrond van mijn huurwoning krijgen?

Ja, dat dat kan. Bel of mail ons, dan sturen wij hem toe. De afmetingen op een plattegrond kunnen afwijken van de werkelijke situatie. Meet zelf de woning na voor u bijvoorbeeld gordijnen of vloerbedekking bestelt.

Ik ben vergeten de meterstanden door te geven aan de energieleveranciers. Hebben jullie de beginstanden voor mij?

Ja, wij kunnen op het eindinspectieformulier van de vorige huurder zien wat de eindstanden zijn. U kunt ons hierover bellen.

Ik wil de oplevering van mijn woning verplaatsen. Kan dat?

In sommige gevallen kunnen we de oplevering naar een later moment verplaatsen. Het naar een eerder moment verplaatsen van de afspraak kan niet. Wij hebben de sleutels dan nog niet of er wordt nog in de woning gewerkt. De ingangsdatum van de huurovereenkomst en de huurbetaling verandert niet.

Ik heb een woning toegewezen gekregen, maar nu wil ik de woning toch niet accepteren. Wat nu?

Er zijn twee situaties mogelijk: 1. Heeft u de huurovereenkomst nog niet ondertekend? Dan kunt u de woning alsnog afzeggen. We gaan dan op zoek naar een nieuwe huurder, dat kost tijd. Staat de woning een tijd(je) leeg door uw weigering na acceptatie? Dan brengen wij deze kosten bij u in rekening. U behoudt wel uw inschrijfduur. 2. Heeft u de huurovereenkomst al ondertekend? Dan gelden de regels voor een huuropzegging en verliest u uw inschrijfduur. Weet u zeker dat u de woning niet wilt gaan huren? Neem dan zo snel mogelijk telefonisch contact met ons op. 

Ik kreeg een woning toegewezen. Hoe gaat het nu verder?

Wij nemen via telefoon of via mail contact met u op zodra de verhuurdatum bekend is. Het huurcontract ondertekent u bij ons op kantoor. U krijgt dan ook de sleutels en betaalt direct de eerste verhuurnota. U kunt dit bedrag bij ons op kantoor pinnen of in de woning als het huurcontract in de woning wordt ondertekend.

Wat doe ik met de post van de vorige bewoner?

Wij geven het nieuwe adres van de vorige huurder niet door om privacyredenen.

Weet u het adres van de vorige huurder?
Dan kunt u het oude adres doorstrepen op de envelop en het nieuwe adres van de vorige bewoner opschrijven. Soms kunt u op de envelop aankruisen waarom u de post doorstuurt. Bijvoorbeeld omdat de geadresseerde persoon niet meer op het adres woont. U kunt de post per brievenbus versturen. Een postzegel is niet nodig.

Weet u het adres van de vorige huurder niet?
Stuur de post dan terug naar de afzender. Streep daarvoor het adres door en schrijf 'retour afzender' op de envelop. Een postzegel is niet nodig.

Moet ik mij inschrijven bij de gemeente?

Ja, maar wij kunnen dit ook voor u regelen. Bij het tekenen van het huurcontract ondertekent u namelijk het formulier: 'Aangifte van adreswijziging'. Dit geven wij door aan de gemeente en dan wordt u ingeschreven in de basisadministratie van die gemeente (GBA). Tegelijk wordt u automatisch uitgeschreven bij de gemeente of op het adres waar u eerst woonde.